سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 120
بازدید دیروز : 75
کل بازدید : 459453
کل یادداشتها ها : 2620
خبر مایه


بازار فولاد در ماه‌های اخیر شاهد التهابات گسترده و افزایش قیمت‌ها در تمامی سطوح بوده است که نوسانات بی‌وقفه نرخ ارز عامل اصلی این آشفتگی تلقی می‌شود. غالب مبادی فروش بدون توجه به منطق و شرایط واقعی، صرفاً با اتکا به نوسانات نرخ ارز، به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند...
آهن پرایس: رشد بی‌وقفه نرخ ارز در بازار آزاد و تبعات منفی آن در تمامی عرصه‌ها و بازارهای مالی به وضوح قابل مشاهده است؛ بازار فولاد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد التهابات گسترده و افزایش قیمت‌ اهن الات در تمامی سطوح هستیم.

 فعالان این بازار، بدون توجه به منطق و شرایط واقعی، صرفا با اتکا به نوسانات نرخ ارز، به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند؛ گویی تقاضا، میزان عرضه، یا حتی قیمت مواد اولیه، دیگر اهمیتی ندارد و تنها معیار، نرخ برابری دلار و ریال است.

این رویه مخرب، نه تنها ضربه‌ای مهلک به صنعت فولاد کشور وارد می‌کند، بلکه پیامدهای منفی آن در تمامی زنجیره‌های مرتبط، از جمله صنعت ساختمان مشهود خواهد بود.

رشد بی‌رویه قیمت آهن آلات

در حال حاضر، شاهد افزایش قیمت‌ها در تمامی بخش‌های بازار فولاد هستیم. میلگرد آجدار، به عنوان یکی از پرمصرف ترین اقلام این بازار، با کف قیمتی در حدود کیلویی 27 تا 28 هزار تومان به فروش می‌رسد، این در حالی است که طی هفته‌های گذشته، شاهد رکود در معاملات شمش و آهن اسفنجی بودیم. قیمت روز تیرآهن، ورق، قوطی و پروفیل نیز از این آشفتگی در امان نمانده و قیمت‌ها در این بخش‌ها نیز روندی صعودی به خود گرفته است.

تداوم این روند افزایشی، می‌تواند تبعات فاجعه باری برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد. رکود در صنعت ساختمان، افزایش هزینه‌های تولید و نارضایتی عمومی، تنها بخشی از پیامدهای این آشفتگی خواهد بود.

در چنین شرایطی، اتخاذ تدابیر فوری برای مهار التهابات بازار ارز و جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان در بازار فولاد، امری ضروری است و عدم اقدام به موقع در این زمینه، می‌تواند لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کند.

گزارشات تکمیلی از بازار آهن و فولاد، حاکی از افزایش مجدد قیمت روز آهن آلات در تمامی بخش‌ها است، این افزایش قیمت‌ها که به نوعی جهش قیمتی تلقی می‌شود، نگرانی فعالان این بازار را به شدت افزایش داده است.

برخی مبادی فروش، قیمت روز میلگرد را بین 200 تا 500 تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش داده‌اند به طوی که کف قیمت میلگرد به حدود 27 هزار تومان رسیده و اکثر مبادی فروش زیر این قیمت عرضه می‌کنند. قیمت میلگرد فایکو حدود 27.600 تومان اعلام می‌شود و قیمت میلگرد 16 ذوبی نیز 29.900 تومان معامله می‌شود.

قیمت روز تیرآهن در برخی مبادی فروش، به طور شاخه‌ای بین 50 تا 200 هزار تومان افزایش یافته است. ناودانی و نبشی نیز شاهد افزایش قیمت 200 تا 400 تومانی به ازای هر شاخه بوده‌اند.

قیمت تیرآهن  16  و 14 در حال حاضر00 33.5 تومان، تیرآهن 18 بین 32.500 تا 33.000 تومان معامله می‌شود؛ قیمت تیرآهن 24 نیز با قیمتی در حدود 32000 هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت تیرآهن 27 نیز به 31000 هزار تومان رسیده است.

قوطی و پروفیل نیز از این موج افزایشی در امان نمانده و قیمت آنها بین 400 تا 800 تومان به ازای هر شاخه افزایش یافته است به عنوان نمونه قیمت پروفیل اصفهان 2 میل در هر کیلو 46.500 تومان اعلام ی‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حباب 15 درصدی قیمت تیرآهن

فعالان بازار فولاد، با ابراز نگرانی از این وضعیت، معتقدند که بازار به هیچ منطقی پایبند نیست و صرفا در پی نوسانات نرخ ارز حرکت می‌کند. این رویه مخرب، نه تنها به ضرر مصرف کنندگان تمام می‌شود، بلکه تبعات منفی آن در کل اقتصاد کشور نیز قابل مشاهده خواهد بود.

در حال حاضر، شاهد رکود در بازار فولاد هستیم. نه تمایلی به خرید وجود دارد و نه انگیزه‌ای برای فروش، همچنین حجم معاملات به شدت کاهش یافته و رکود بر این بازار سایه افکنده است.

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ